Črni
panter
grb Karantanije, njegovo odkritje in
pomen
dr. Jožko Šavli
Režim v nekdanji Jugoslaviji je dovoljeval le uporabo
mestnih grbov. Grbov zgodovinskih dežel, kot so bile Kranjska, Štajerska,
Koroška... že po prvi vojni niso več dopustili. V javnosti so razširili
krilatico, češ da »nas je stara Avstrija
delila
Slovence na Kranjce, Štajerce, Primorce... zato da bi nas lažje
vladala«.
Slovensko izobraženstvo in polizobraženstvo je to krilatico ponavljalo še po
drugi vojni.
V času, ko sem v 70. letih opravljal na Dunaju
podiplomski študij, sem se zanimal tudi za grboslovje in se seznanil
predvsem z
grbi slovenskih in avstrijskih dežel, ki so izhajale iz nekdanje
Karantanije.
Zanimalo me je še zlasti, ali je tudi Karantanija imela svoj grb. Nekje sem
prebral,
da se je v prvem koroškem grbu nahajal Črni panter. Vprašal sem se, ali bi
bil
ta grb lahko tudi karantanski? Vendar pa v grboslovnem gradivu za takšno
predpostavko nisem našel takrat še nobene opore.
Po končanem dunajskem študiju sem se lahko vprašanju o
karantanskem grbu nekoliko bolj posvetil. Pri iskanju gradiva sem naletel na
temeljito študijsko delo o tkm. »štajerskem panterju« - Das Landeswappen der Steiermark (Gradec
1900).
Napisal ga je Alfred Anthony von Siegenfeld, v svojem času zelo ugleden
heraldik. Njegova študija sloni na številnih listinah in pečatih, na katerih
se
nahaja podoba panterja, večinoma v Avstriji (prvotni Karantaniji), deloma pa
tudi na Bavarskem.
Omenjeni grboslovec označi v svojem delu panterjev lik
na
neki strani »bavarsko – karantanski« panter. Oznako »bavarski« navede na
prvem
mestu. Očitno zaradi tega, ker se panter nahaja tudi v nekaterih grbih na
Bavarskem. Pa tudi zato, ker je bil nemško nacionalno usmerjen, in
Karantanije
ni hotel navesti na pravem mestu. Vendar pa je priznal tudi panterjev
karantanski izvor. Njegova navedba mi je dokončno potrdila domnevo, da ne
gre
samo za starejši koroški grb, temveč tudi za karantanskega. Na podlagi
gradiva
v njegovem delu sem napisal krajšo študijo z naslovom Črni panter, najstarejši karantanski grb. Izšla je v Glasu Korotana št. 6 (Dunaj 1981), ki ga je
izdajal Ivan Tomažič, rektor študentskega doma Korotan.
|
Črni panter na belem polju -sodoben izris
karantanskega praporja (2 x 3). Iz zastavoslovja (veksiologija) nam je znano, da so bili prvi prapori
enobarvni, in da so na sredini pogosto imeli bojni znak. V Karantaniji je
bil
bojni znak panter v črni barvi.
|
V heraldičnem društvu »Adler« na Dunaju je študija
vzbudila določeno pozornost. Prof. Hans Jäger – Sunstenau, ki je takrat
predsedoval društvu, je o njej objavil poročilo v ugledni reviji Archivum Heraldicum (Lausanne 1982, št.
3-4).
Poročilo ima naslov: Heraldische Symbole im
alten Slowenisch-Karantanien (Heraldični simboli v stari
slovenski
Karantaniji). V njem za primerjavo navaja starejšo študijo o heraldičnem
panterju La Panthere de Styrie (Štajerski panter), ki jo je
nekaj
let poprej objavil Robert Viel (Archivum Heraldicum 1964). Heraldični panter
je
bil namreč na splošno poznan samo kot štajerski. - Kratko recenzijo o
študiji
je objavila tudi znana revija Europa
Etnica
(št. 3, Dunaj 1982).
V Sloveniji, ki je bila takrat trdno pod nadzrstvom
jugoslovanskega režima, ni bilo na študijo o panterju nobenega odmeva. In ga
tudi ni smelo biti. Za jugoslovanski režim je bila namreč prva slovenska
država
Karantanija nekakšen tabu. Na precejšen odmev pa je študija naletela v
slovenskem zdomskem tisku, tako v Glasu
Slovenske
kulturne akcije (Buenos Aires, okt. – dec. 1983), v tedniku
Svobodna Slovenija (št. 23/24 od 17. junija,
Buenos Aires 1982, poročal Tine Debeljak). Pater Ivan Tomažič, izdajatelj
Glasa
Korotana in rektor doma Korotan, je domsko glasilo pošiljal na številne
naslove, tudi v Slovenijo, in je od več uglednih ljudi prejel pohvalna
pisma.
Ne spominjam se več, kaj me je nagnilo k temu, da sem
poseben članek o Črnem panterju poslal tudi v slovensko izseljensko revijo
Rodna gruda, ki jo je izdajal jugoslovanski
režim. Revija je članek pod naslovom Črni
panter, grb Karantanije proti pričakovanju objavila (št. 10,
1984).
Zatem je objavila še moj drugi članek Prapor
in
barve Karantanije (št. 7, 1985). Tudi v strukturi jugoslovanskega
režima je bilo mogoče naleteti na zavedne slovenske
ljudi.
|
Gospa Sveta (Maria Saal): Rimski kamen nad vhodom v stolnico (2. stol.).
Na
njem drevo življenja, ki rase iz posode milosti. Obdajata ga panterja, ki
držita v šapah rog izobilja.
|
Grb
je karantanski
Upodobitve panterja izhajajajo še iz starega Norika,
rimske province, ki je bila predhodnica Karantanije. Iz tistega časa je
ohranjenih
več kamnov, na katerih je izklesan njegov lik. Med njimi je nedvomno najbolj
značilen tisti, ki se še danes nahaja nad
vhodom v stolnico pri Gospe Sveti. Podoba na njem je
naslednja: velik
vrč (kantharos), iz katerega rase trta z grozdi in na njej ptice; vrč
obdajata
panterja v vzpeti drži.
V času, ko se podoba panterja pojavi, je velika
vojvodina
Karantanija še vedno obstajala (do 1180). Panterja ima namreč leta
1160
na svojem pečatu Otokar III., mejni grof oz. krajnik v Karantanski krajini
(kasneje vojvodina Štajerska). Krajnik Otokar III., ki je upodobljen na
pečatu,
sedi na konju in drži ščit, na katerem je upodobljen panter. Tri leta
pozneje
se panter nahaja tudi na pečatu koroškega vojvode Hermana.
|
Pečat Otokarja III. iz leta 1160, krajnika v Karantanski krajini. Na
njegovem ščitu je lik panterja upodobljen prvič.
|
Barve panterja na tem pečatu niso razvidne. Navaja jih
kako desetletje zatem slavni trubadurski pesnik Wolfram von Eschenbach v
svoji
pesnitvi Parzival (okoli 1210), in
sicer v obliki krzna: sobolov panter na
hermelinovem ščitu. Iz krznenih izhajajo kasnejše heraldične
barve: sobol za črno in hermelin za belo (srebrno). Tako se v naslednjem
obdobju karantanski grb predstavlja kot Črni panter na belem ščitu.
Leta 1246 nam pesnik Jans Enenkel opiše tudi dragotino
(okras) karantanskega - koroškega grba: rogovi,
prevlečeni s hermelinom in potaknjeni s pavjimi peresi.
Rogovi
so nedvomno bizonovi, ker so kasneje pojavljajo v mnogih koroških grbih, in
tudi v drugem grbu koroške dežele. Ne vemo pa, ali so bile konice rogov ob
prvi
omembi dragotine že odžagane, kot so v vseh kasnejših upodobitvah. Tudi v
drugem grbu, ki ga ima Koroška še danes, se v dragotini nahajajo takšni
rogovi,
vendar brez pavjih peres. Namesto njih so na rogovih latice, od katerih
visijo
lipovi listi.
|
Dragotina v karantanskem grbu: Bizonovi
rogovi prevlečeni s hermelinom in potaknjeni s pavjimi peresi.
Omenjajo
se prvič leta 1246.
|
Posamezne krajine, ki so sestavljale veliko vojvodino
Karantanijo, so postopoma napredovale v vojvodine. S tem so v okviru
kraljestva, ki je bilo sodržavje (konfederacija), dobile položaj samostojnih
dežel na ravni držav. To je razvidno iz tega, da so bile državni fevdi, ki
so
jih podeljevali na državnem zboru.
Navadno je vsaka dežela, ki je iz krajine napredovala
v
vojvodino, privzela tudi nov grb. Toda Koroška in Štajerska sta po letu
1180,
ko je slednja postala vojvodina, še naprej ohranili isti grb, Črnega
panterja.
Leta 1246 pa je Friderik Bojeviti, vojvoda Avstrije in Štajersike, zahteval,
naj bi Črnega panterja imela samo Štajerska, in sprožil s tem upravni spor.
Toda na kraljevem dvoru so razsodili, da Črni panter pripada Koroški kot
starejši vojvodini. Tedaj je Štajerska prevzela za grb Belega panterja na
zelenem ščitu, ki ga je ohranila do danes.
Na Kranjskem, ki je bila ena zmed krajin Karantanije,
je
bil sprva nedvomno prav tako v veljavi Črni panter. S poroko Sofije (Weimar
–
Orlamünde), kranjske dedinje, in bavarskega grofa Bertholda Andechs
(† 1151), je Kranjska
prešla v posest rodbine Andechsov. Na pečatu njegovega vnuka Bertolda III.
iz
leta 1195 se nahaja orel, kasneje znan kot kranjski Plavi orel. Grboslovje
sodi, da gre v tem primeru za protigrb (obratne barve) rodbine Andechs.
Kranjska je postala vojvodina leta 1364.
Koroška je po sporu s štajerskim vojvodom Črnega
panterja
obdržala, vendar ga je nosil le še vojvoda Ulrik III. Z njim je namreč
zatonila
karantanska – koroška dinastija († 1269). Nov vladar, češki kralj Otokar II., je
prevzel grb, ki ga je imel Ulrik III. kot sovladar ob svojem očetu, vojvodu
Bernardu (†
1256): na pol presekan ščit, spredaj trije črni švabski levi
na
rumenem, zadaj bel prečnik na
rdečem.
Ta grb ima Koroška še danes. Toda, kakšen je njegov izvor? V grbih se
prečnik
pojavlja kot znak pripadnosti. Odkod pa izhajajo švabski levi? Tega
koroški oziroma avstrijski heraldiki vse do danes še niso dognali.
|
Pečat koroškega vojvode Bernarda. Vojvoda sedi
na
konju v viteški opremi, na ščitu je upodobljen panter. Ob njem pečat
njegovega
sina Ulrika III. Na tem pečatu je drugi koroški grb, na katerem so v prvi
polovici ščita znamenitimi švabskimi levi.
|
Rešitev tega vprašanja je treba iskati v izvoru
karantanske
- koroške dinastije. Začetnik
njene
prve hiše (Eppenstein), je bil vojvoda Adalbero Koroški († 1039), ki je imel za
soprogo Beatriko Švabsko († 1025). Vojvodska hiša Švabske pa je po ženski strani
izhajala iz veje Zahodnih Karolingov, torej od samega Karla Velikega, kar je
tudi po zatonu Karolingov še nekaj stoletji pomenilo izreden ugled. Tako je
bil
naprimer še v 13. stol. lik Karla Velikega tako slaven, da se je, med
drugim,
celo rodbina Wittelsbach, ko je hotela zavladati na Bavarskem, sklicevala na
domnevno
karolinško nasledstvo (prim. K. R. Schnith: Mittelalterliche Herrscher in
Lebensbildern, Gradec 1990, 96, 186).
Prva hiša (Eppenstein) karantanske dinastije je po
moški
strani prenehala s smrtjo koroškega vojvode Henrika III. († 1122). Nasledil ga je
nečak Henrik IV., sin njegove sestre Hedvike in Engelberta (Spanheim). Oče
slednjega, Siegfried Spanheim, je bil priženjen v koroško rodbino s Porenja.
Z
vojvodom Henrikom IV. nastopi na koroškem vojvodskem stolu druga hiša
(Spanheim)
karantanske – koroške dinastije.
Toda v naslednjem obdobju upoštevajo v tem primeru
bavarsko (nemško) pravo, po katerem je rodbinsko nasledstvo veljalo le po
moški
strani. Vsled tega za uradno zgodovino karantanska dinastija ni obstajala.
Po
njihovi razlagi naj bi na karantanskem – koroškem vojvodskem stolu vladali
zaporedoma dve »nemški« rodbini, Eppenstein in Spanheim.
V nasprotju z njihovo razlago je karantansko pravo,
institutio Sclavenica, ki je veljalo na
Koroškem, priznavalo ženski pravno in
opravilno
sposobnost, kot tudi nasledstvo tudi po ženski strani. V smislu
tega
prva je bila prva hiša (Eppenstein) preko Hedvike († 1112) in njenega
sina
povezana z drugo hišo hišo (Spanheim) v eno samo karantansko – koroško
dinastijo. Kot že omenjeno, je bil oče te dinastije vojvoda Adalbero
Koroški,
mati pa Beatrika Švabska, po svoji materi Gerbergi potomka Zahodnih
Karolingov.
Da je bil tudi v drugi hiši spomin na Beatriko, mater dinastije, še vedno
živ,
pričajo švabski levi v njenem grbu, katerih izvora si drugače ni
mogoče
razložiti. Obe hiši sta bili domači, pisanje o »bavarskih« Eppensteinih in
»frankovskih« Spanheimih je navadna ponaredba.
|
Sodobna predstavitev grbov, ki se nahajata na
pečatih vojvode Bernarda in njegovega sina Ulrika III. Švabski levi
predstavljajo
karolinško nasledstvo, ki se je po ženski strani nadaljevalo v karantanski
dinastiji.
|
Napadi
na panterja
V javnih občilih v Sloveniji, kot že omenjeno, študija
o
Črnem panterju v pomenu karantanskega grba dolga leta ni imela odmeva. Kot
je bilo
mogoče dognati mnogo pozneje, pa se novica o tem, da je bil karantanski grb
odkrit, kljub temu razširila v delu slovenske javnosti. Leta 1990, ko je
bila
Slovenija na pragu odcepitve od Jugoslavije, so razna gibanja iskala tudi
simbole za samostojno slovensko državo. Ena izmed mladinskh skupin se je
takrat
še posebej zavzela za to, da bi samostojna Slovenija imela v svojem grbu in
na
praporu Črnega panterja. Kolikor se spominjam, osrednji slovenski listi
predloga o tem niso objavili. Prišel pa je na dan v nekaterih društvenih
glasilih.
Predlog je sprožil proti Črnem panterju prikrito
gonjo.
Bila je v prvi vrsti sramotilna, na vsak način pa ne premočna, zato da v
javnosti ne bi vzbudila prevelikega
zanimanja in imela ravno nasproten učinek. Naj navedem kak primer. V
dnevniku Delo je Albin Buttolo, pisec članka »Dol
s črnim panterjem« (29. avg. 1990), predlagal, naj se lik
panterja
zamenja »s prašičem«. V članku »Korenine umnega čebelarstva« (revija Moj
mali
svet, št. 4/1991) je Lojze Kastelic označil panterja kot »sesajoče tele«.
Torej, naščuvati nad panterja čebelarje?! Jugoslovenarska Mladina je na
naslovni strani objavila izmaličeno podobo panterja, ki stiska lik Triglava,
lipov list in rdečo zvezdo (št. 23, 13. jun. 1990). V ozadju te gonje je
bila očitno
stara udba, ali še bolj verjetno Kos, tajna služba
jugo-armade.
Pobuda mladih je imela odmev tudi v akademskem svetu.
Znansteno-raziskovalni center pri SAZU (Zgodovinski inštitut Milka Kosa) je
dne
21. jun. 1990 razširil posebno ciklostirano sporočilo z naslovom Izjava Zgodovinskega inštituta Milka Kosa ob pobudah za
nove slovenske simbole (št. 11 - 128/90). Podpisali so jo akad.
prof. dr. Bogo Grafenauer, mag. Stane Granda in dr. Božo Otorepec. Ne
spomnim
se, da bi jo objavil kak list, očitno je bila razposlana na razne naslove po
pošti.
Kar v njej glede na ugledne naslove podpisnikov
preseneča, so ponaredbe. Črni panter ni naveden po imenu, vendar je v
navajanju
vsakomur jasno, da gre za njegov lik. O njem zatrjujejo omenjeni podpisniki
naslednje: ... Zato smo presenečeni nad
uredniško politiko javnih občil, ki so njihovi argumentaciji namenila toliko
časa in prostora. S tem vnašajo med ljudi zmedo, posebej, ker predlagajo za
slovenske nacionalne simbole barve in živalski lik, ki so bili tradicionalno
do
1918
in
še med obema vojnama simbol oblasti, ki je bila med poglavitnimi nosilci
germanizacije in boja proti slovenski združenosti in svobodi. S Karantanijo
niti eno niti drugo nima nobene zveze... Podpisnikom se
ni
zdelo potrebno, da bi svoje navedbe kakorkoli
utemeljili. Njihovi akademski naslovi naj bi zadostovali.
Navezovanje panterja na velenemštvo in
posredno celo na nacizem (med obema vojnama) naj bi zastrašilo
slovensko
javnost, ki o izvoru karantanskega panterja ni bila poučena in v obdobju pod
jugoslovanskim režimom tudi ni mogla biti. Toda takšen manever ni prinesel
zaželjenega učinka, zakaj v slovenski javnosti se je lik panterja širil
naprej,
še zlasti med mladino.
Ker Črnega panterja ni bilo mogoče
izničiti
ali zatreti, ga je velesrbska Kos poskušala prikazati kot znamenje
slovenskih
nacionalistov in skrajnežev. Prvak Slovenske nacionalne stranke, Zmago
Jelinčič, ga je uvrstil v znak svoje stranke skupaj z drugimisimboli
slovenskih
dežel, in poskrbel za nekaj nacionalističnih izpadov in izlivov nestrpnosti.
Kosovski aparat je po svoji mreži razširil naziv »Jelinčičev panter«. Toda
primernega učinka ni bilo.
Karantanije in njenega državnega izročila, ki ga je na
tako viden način predstavljal Črni panter, ni mogoče na noben način vnesti v
južno slovanski okvir. Toda vodilne strukture so tudi v samostoni Sloveniji
ostale v rokah stare jugoslovanske klike.
Zato so javna občila karantanski grb s panterjem povsem zamolčala.
Takšno stanje je kljub samostojni Sloveniji in kljub domnevni svobodi tiska
itd. ostalo vse do danes. Kaj bi bilo lahko v ozadju?
Vsakdo, ki je prebral nekaj omenjenih primerov
rovarjenja
proti karantanskemu grbu, ne more mimo vtisa, da je Črni panter napoti
predvsem
nekdanjim jugoslovanskim strukturam. Le-te bi na ta ali oni način hotele
obnoviti nekdanjo jugoslovansko tvorbo. Ker je bilo njeno, danes že staro
ime
»Jugoslavija« povezano z vse vrste kriminalom, so zanjo iskali novo ime.
Nova
jugoslovanska tvorba se danes uvaja pod imenom
»Zahodni
Balkan«. Ime je bilo porinjeno tudi »Evropi«.
Razni evropski politiki, ki se na balkanske razmere ne spoznajo, ga danes v
stiku s predstavniki Slovenije pogosto izustijo.
Tako se je tudi Jose Manuel Barroso, predsednik
evropske
komisije (neke vrste vlade), ob obisku Slovenije marca 2006 pogovarjal z
vladnim predsednikom Janšo o vlogi
Slovenije v odnosih med EU in območjem Zahodnega Balkana
in
poudaril, da si članice EU delijo izkušnje. "Evropska unija deluje na način 'kolektivne
diplomacije' in ko si delimo izkušnje o tem, kaj se dogaja na drugih koncih
Evrope ali sveta, se vedno obračamo na tiste, ki določeno območje bolje
poznajo. In jasno je, da Slovenija to regijo
pozna bolje,"
je
dejal. Še več:"Kar pričakujemo od Slovenije
je,
da bo dala svoj input našemu kolektivnemu mišljenju pri oblikovanju politike
do
območja Zahodnega Balkana," je pojasnil in
poudaril, da je evropska perspektiva za države tega območja zelo pomembna še
zlasti z vidika miru in stabilnosti.
Slovenski ljudje so na tv, ki je poročala o njegovem obisku, jasno
videli, da se na dejanske razmere v Sloveniji sploh ni spoznal, in da je –
po
domače rečeno – zgolj čvekal. To naj bi bila torej “Evropa”.
Zahodni Balkan s tkm. »partnerstvom ( za mir« na območju nekdanje Jugoslavije)
pomeni za Slovenijo finančni bankrot.
Slovenija naj bi namreč jamčila za nepovrnjena posojila evropskih bank
Balkanu.
Sledila bi razprodaja slovenske zemlje in premoženja, kar se že dela.
Nadalje,
Slovenijo naj bi z evropskimi »regijami« tudi razkosali: slovensko Štajersko
pridružili avstrijski Štajerski, Primorsko in Istro pripojili Italiji, stara
Kranjska naj bi postala krajina Srbije.
Vsem tem namenom stoji nasproti politični in
zgodovinski
simbol Slovencev: grb slovenske države Karantanije. Predstavlja pričevanje,
da
so Slovenci imeli eno najzgodnejših držav v Evropi, ki se je kasneje, četudi
pod imenom Avstrija, ohranjala skozi stoletja. Avstronemški krogi
prikazujejo
Avstrijo sistematično kot »nemško« zgodovinsko tvorbo, brez navedbe
Karantanije. Jugoslovanski (velesrbski) omenjajo njeno predhodnico
Karantanijo
le kot »kratkotrajno« tvorbo. Karantanija naj bi leta 820, Ko so Franki
porazili kneza Ljudevita v Slavoniji, postala »navadna frankovska grofija«.
Slovenci naj bi padli tedaj dokončno pod »nemški« jarem, izpod katerega naj
bi
nas odrešili šele bratski Srbi leta 1918.
Akademske »znanstvene« navedbe v tem pogledu, potem ko
je
Slovenija oklicala svojo samostojnost, očitno niso več zadostovale. Vsled
tega
so zaupniki srbske Kos podtaknili trditev, da Slovenci nikoli niso imeli
svoje
lastne države, celo v nagovor, ki ga je papež Janez Pavel II. ob svojem
obisku
Slovenije leta 1996 imel na slovenske akademike v Mariboru. Rekel je med
drugim: Slovenci, prvič v svoji zgodovini
imate
svojo lastno državo... Za verne slovenske ovce naj bi bil
papež
»nezmotljiv« tudi pri navajanju dejstev o slovenski zgodovinski državi.
Zvijačno kaj?!
V
čem
bi bil panter lahko »nevaren«?
Črni panter predstavlja zgodovinsko Karantanijo, iz
katere izhajata bodisi Avstrija kot Slovenija. Ni mogoče vedeti vnaprej, ali
obstaja kaka kaka možnost, da se bo nekoč ime Karantanija znova znašlo na
političnem zemljevidu Evrope? Povsem izključiti te možnosti pa tudi ni
mogoče.
Ob pravilno in pošteno prikazani zgodovini in
simboliki
bi lahko tudi politične razmere na območju med alpami in Jadranom začele
dobivati drugačno podobo. V sami Avstriji na primer, kjer govorijo sicer
nemško, bi lahko odkritje njihove resnične zgodovine vodilo do spoznanja, da
Karantanija tudi za avstrijske ljudi predstavlja prvo zgodovinsko državo.
Tudi
oni so namreč večinoma nasledniki karantanskega ljudstva, četudi so v teku
stoletja postopoma prevzeli nemški jezik. Tako bi se zgodovinsko ime
Karantanija lahko pridružilo sedanjemu imenu Avstrija. Švicarji na primer,
ki
kljub večinoma nemškemu jeziku niso Nemci, uporabljajo ob imenu Švica še
dodatno zgodovinsko ime Helvetia.
Slovenija je druga država, ki izhaja iz Karantanije.
Ta
bi se v duhu zgodovinskega izročila, ki ga predstavlja Črni panter, dokončno
izdvojila iz južnoslovanske ideologije. Slovenci namreč nikoli niso bili del
Južni Slovanov (Jugoslovanov) in so od vedno pripadali Srednji Evropi. Oba
naroda, Slovenci in Avstrijci, bi na temelju skupnega zgodovinskega izvora
iz
Karantanije oblikovali prijateljske sosedske odnose. V Avstriji takšno
hotenje
obstaja, in ima ime Alpe – Adria.
Toda neka skupnost pod tem imenom, ki bi imela lahko tudi obliko
konfederacije,
bi to območje povsem izdvojila iz velenemških in velesrbskih ozemeljskih
teženj, zato jo je treba onemogočiti. Vtis imamo, da je bila ta naloga poverjena koroškemu glavarju
Haiderju,
ki mu v njegovih izpadih proti karantanskemu izročilu sekindirajo velesrbski
krogi v Lublani..
Še več! Samostojna Slovenija, ki bi ji njena resnična
politična, kulturna, gospodarska in verska zgodovina zagotavljale idejno
trdnost, bi bila lahko za zgled - in zdi se, da tudi že je - mnogim manjšim
narodom v Evropi, ki težijo ali bi lahko težili k samostojnosti. Primerov je
kar nekaj: Katalonija, Baskija,... jutri mogoče Bavarska, Škotska pa
Dalmacija
in še katera dežela. Vsled tega je treba Slovenijo kot politično tvorbo do
kraja
destabilizirati, ne samo gospodarsko in kulturno, temveč tudi idejno.
Nevarna
je namreč za Evropo »velikih nacij«.
Črni
panter in njegovo poslanstvo
Eno izmed gesel slovenskih najstnikov, ki se
navdušujejo
navdušeni nad Črnim panterjem, je tudi naslednje: »Zatrli niso spečih, ne
bodo nas bedečih!« Mladinci lepijo na vseh mogočih mestih slike
panterja,
ki pa so sistematično potrgane ali pomazane. Nobene druge slike niso.
Karantnski grb, s svojo vsebino, je očitno nekomu hudo napoti. In ta »nekdo«
ne
more biti nihče drugi kot stara jugoslovanska struktura, ki jo slej ko prej
predstavlja tajna služba Kos. Slovenska policija, po več kot desetletju
vlade
jugoslovansko usmerjenih strank Lds in Sd, nima niti več moči, da bi
blokirala
njeno dejavnost. Na primere terorja nad mladimi, ki se izrecno zanimajo za
Karantanijo, naletimo tudi v slovenskih šolah. Še posebej, če nosijo majice
s
sliko Črnega panterja.
Do kdaj bodo stare jugoslovanske strukture ustrahovale
slovensko javnost, in še posebej mladino, ni mogoče vedeti. Gotovo pa je, da
s
tem Slovencev ne bodo pripravile k molku. Ni jih nemškutarstvo pod staro
monarhijo, ne velesrbski unitarizem po prvi vojni, ne italijanska in nemška
okupacija med drugo vojno, ne jugo-komunistični teror po njej. Avstrijska
monarhija
si je s svojim nemškutarstvom ob koncu prve vojne prav na Slovencih polomila
zobe. »Veličanstvo, prepozno je«, je cesarju Karlu izjavil slovenski
poslanec
Korošec. Monarhija se je zrušila, ker je velenemštvo hotelo imeti preko
slovenskega ozemlja svoj »izhod« na morje. Ko je bila mera prepolna, se je
zrušila tudi nekdanja Jugoslavija.
Sedaj bi hoteli Slovenijo v imenu »Evrope« raztrgati z
»regijami«. Vendar tudi tokrat ne bodo uspeli. Danes sicer še ne vemo, toda
mogoče je, da bo tudi sedanja monopolistična Evropa, ki nikakor ni odraz
poštenega sožitja narodov, nekoč doživela svoj polom.
Zgodovinska in politična vsebina, ki jo predstavlja
Črni
panter, bi lahko v prihodnje vplivala vsaj na politično stanje v Srednji
Evropi. Napori, da bi včerajšnje strukture zatrle njegov prodor v široko
slovensko javnost, so se izjalovili. O njem še danes ne poročajo ne tisk ne
radio ne tv. Toda večina slovenskih ljudi danes že pozna Črnega panterja v
pomenu karantanskega grba. Črni panter
postaja simbol slovenskega duha, ki je v mladem slovenskem rodu vedno
prisoten. Ne bo ga mogoče zatreti!